به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

این توضیحات و عنوان از ویرایش قالب ، قابل تغییر است.

مکان تبلیغات شما

امکانات وب

پر مخاطب ها

    عضویت

    نام کاربري :
    رمز عبور :

    سنگ مرمر 

    سنگ مرمر یکی از سنگ‌ های طبیعی ایرانیست که تمام مردم آن را دوست دارند؛ سنگ مرمر است. سنگی که حاصل هزاران سال کش و قوس و تقلای زمین برای به وجود آوردن آن است. رنگ بندی و ویژگی‌های جذاب آن را به یکی از معروف ترین سنگ ها در ایران تبدیل کرده است.
    مرمر از کلمه یونانی marmoros گرفته شده که به معنی درخشان است. این سنگ با نام تجاری اونیکس ( onyx ) نیز در جهان شناخته می شود. این سنگ نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشور های دنیا هم برای استفاده های زیادی از دیر باز استخراج شده است. از استفاده در بنا های تاریخی گرفته تا مجسمه سازی و ساخت بنا های لوکس.
    در برحه های مختلف تاریخ می توان رد پای اونیکس را به وفور پیدا کرد. از این سنگ در بناهای زیادی استفاده شده است. برای مثال میکل آنژ ( Michelangelo ) مجسمه ساز مشهور در بیشتر مجسمه های خود از این سنگ استفاده کرده است. همچنین بناهای تاریخی مانند تاج محل و کتابخانه عمومی شهر نیویورک نیز سنگ مرمر درست شده اند. به علاوه در آثار لئوناردو داوینچی (Leonardo da vinci) نیز می توان ردی از آن را پیدا کرد.

    سنگ مرمر

    سنگ مرمریت 

    سنگ مرمریت بر اساس استاندارد ASTM به اینصورت تعریف میشود : سنگ‌ های مرمریت، سنگ‌ های کربناتی هستند که در اثر تبلور ناشی از گرما و فشار دگرگونی، بافت بلورین مشخصی پیدا می‌ کنند که اساسا ترکیبی از کانی ‌های کلسیت و دولومیت بصورت جداگانه‌ و یا ترکیبی از هر دو هستند.
    دولومیت نوعی سنگ کربناتی رسوبی (نوعی سنگ آهکی) می‌باشد که تا حد زیادی و یا بطور کامل از کربنات مضاعف سدیم و کلسیم (کانی دولومیت) تشکیل می‌شود. کلسیت یک ماده معدنی سفید یا بی رنگِ متشکل از کربنات کلسیم می‌باشد که ماده اصلی تشکیل دهنده سنگ‌های رسوبی مانند سنگ آهک است.
    از نظر علمی دسته بندی به نام سنگ مرمریت وجود ندارد بلکه دسته ای به نام سنگ ماربل وجود دارد که مرمریت و چند سنگ دیگر زیر مجموعه ای از آن هستند. اغلب اوقات سنگ مرمر و سنگ مرمریت را با هم اشتباه می گیرند. حتی سنگ مرمریت را می توان به سادگی با سنگ تراورتن صیقل خورده نیز اشتباه گرفت.
    اما واقعیت این است که مرمر سنگی دگرگونی و بسیار مستحکم است. در صورتی که مرمریت سنگی آهکی است و به نسبت مرمر و تراورتن استحکام و مقاومت کمتری دارد.
    سنگ مرمریت حاصل متامورفیسم یا دگرگونی دوباره مجموعه ای از سنگ های آهکی است. سنگ های آهکی در لایه های درونی زمین گیر افتاده و تحت فشار و دمای لایه ها قرار گرفته و سنگ مرمریت را به وجود می آورند. ماده اصلی این سنگ کلیست است اما ناخالصی هایی مانند رس، میکا، کوارتز، پیریت، اکسیدهای آهن و گرافیت نیز در آن دیده می شود. سنگ مرمریت بر حسب دگرگونی سنگ مادر نیز به 3 دسته سنگ چینی، کریستال و ابری تقسیم بندی می شود. همچنین می توان سنگ مرمریت را برحسب مقدار کربنات منزیم نیز دسته بندی کرد. دسته اول مرمریت های کلسیتی، دسته دوم مرمریت های منیزیتی، دسته سوم مرمریت های کلسیتی و در نهایت دسته چهارم که به مرمریت های دولومیتی شهرت یافته اند.

    سنگ مرمریت

    الهام عبدی
    پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 23:36
    بازدید : 385

    آمار سایت

    آنلاین :
    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید هفته گذشته :
    بازدید ماه گذشته :
    بازدید سال گذشته :
    کل بازدید :
    تعداد کل مطالب : 7
    تعداد کل نظرات : 0

    خبرنامه